קונים באצבעות: האם לקניונים יש סיכוי מול הקמעונאות המקוונת?

pencil2 copy.png
אלטשולר שחם
|
15 דצמבר, 2019
גילוי נאות

כולנו אוהבים לקנות מוצרים דרך האינטרנט והיקף הקניות המקוונות צומח בקצב מסחרר בשנים האחרונות. עד כמה פוגעת בקניונים מהפכת הרגלי הצריכה הזו שלנו?

 

גם הישראלים השתתפו בחגיגת הקניות של הבלאק פריידי, ובגדול. לפי נתוני הסליקה של שב"א, גיהצו הישראלים את כרטיסי האשראי שלהם בסכום מדהים של מעל 900 מיליון שקלים ביום זה. מדובר בעלייה של כ- 9% במספר העסקאות וגידול של מעל 15% בסכום הכספי של הקניות בהשוואה לבלאק פריידי של שנת 2018. על פי נתוני חברת ריס, שבודקת פדיונות ב- 2,900 חנויות זהות בקניונים ומרכזי מסחר, המכירות של החברות הקמעונאיות בחנויות הפיזיות בישראל צנחו בכ- 6% לעומת הבלאק פריידי של שנת 2018. מכאן ניתן לראות באופן ברור את המגמה לפיה הישראלים עוברים לקנות יותר באמצעות חנויות מקוונות באינטרנט על חשבון הקניונים.

התופעה הזו אינה חדשה ולא מפתיעה – בקניה מקוונת לא צריך לנסוע ולחפש חניה, אפשר לראות את כל המבחר בלחיצת כפתור ולהשוות מחירים בקלות, וגם לא צריך לעמוד בתור בקופה. זאת הסיבה שהיקף הקניות באינטרנט מתרחב בשנים האחרונות בקצב מסחרר. תהליך ההתייעלות של חברת דואר ישראל, שהקימה מרכזי מיון חבילות משוכללים במספר מקומות בארץ ומתפעלת כיום למעלה מ-1,300 נקודות מסירת מכתבים וחבילות, תמך בהתרחבות הקניות באינטרנט.

התוצאה היא, שלמרות שהקניונים נראים מלאים, הם מהווים בעיקר מרכז בילוי להמוני הישראלים וילדיהם, שמחפשים לשתות כוס קפה או לצפות בסרט טוב. אבל את הארנקים הם משאירים בבית. ושוב לראיה, לפי נתוני חברת המחקר ריס, חלה השנה ירידה של כ-3% בפדיונות של החנויות בקניונים, בעיקר חנויות אופנה והנעלה. חשוב להדגיש כי זו ירידה מתונה יותר מהירידה שנרשמה בשנים הקודמות (כ-5%), אולם היא עדיין מעידה על ההאטה במכירות בקניונים.

לא רק קניות באינטרנט, הפגיעה בקניונים מגיעה גם מכיוון הרכישות בחנויות פיזיות בחו"ל. פריחת חברות התעופה שמציעות טיסות לואו-קוסט, והירידה  שהן הובילו במחירי הטיסות, מאפשרת לישראלים רבים יותר לטוס לחו"ל מספר גדול יותר של פעמים בשנה. מן הסתם, הנופשים מעבר לים מנצלים את החופשה גם כדי לעשות סיבוב שופינג בחנויות בחו"ל, שם המגוון רחב יותר והמחירים לעיתים זולים מאשר בארץ.

עדיין, מהפכת הקניות האמיתית מגיעה מכיוון החנויות המקוונות, הן של היצרנים המקומיים ובעיקר של הקמעונאיות הבינלאומיות הגדולות כמו אמזון, איביי ועליבאבא. אחד היתרונות של הקמעונאיות הזרות היא העובדה שכיום המכירות שלהן פטורות מתוספת המע"מ עד לסכום של 75$ כולל משלוח. יש הטוענים שזהו יתרון לא הוגן משום שהוא מקשה על החנויות המקומיות להתחרות בחנויות הזרות, אבל בשורה התחתונה, עבור הצרכנים מדובר באפשרות לרכוש מוצרים במחירים זולים יותר.

לאחרונה, עלתה החדירה של הקמעונאיות הזרות מדרגה, כאשר אמזון הודיעה על כניסה רשמית לישראל. החברה השיקה אתר מכירות בעברית, משהו שיכול לתת לה יתרון מול אתרי מכירות זרים היות וחלק נכבד מהישראלים מעדיפים חוויית קניה בשפת האם שלהם.

אמזון עדיין לא הקימה מרכז שילוח בישראל, כך שכרגע היא מהווה רק צינור המחבר בין ספקים מהארץ ומחו"ל לבין הלקוחות, אולם כפי שהיא עשתה במדינות רבות נוספות בעולם, סביר להניח שגם בישראל זה יקרה במוקדם או במאוחר, וזה יגדיל את התחרות על הכיס של הצרכן.

גם קבוצת עליבאבא, הבעלים של אתר הקניות עלי אקספרס, העלתה הילוך, כאשר הכריזה לאחרונה על פתיחת קו ישיר למשלוח חבילות מסין לישראל, משהו שיקצר באופן משמעותי את זמן ההגעה של המוצרים לארץ. בעבר נשלחו המוצרים שנרכשו באתר החברה על ידי צד שלישי, למשל חברת הדואר הסינית צ'יינה פוסט, וכעת יישלחו המוצרים ישירות על ידי זרוע הלוגיסטיקה של עליבאבא. החברה גם חתמה על הסכם מול דואר ישראל, שיהיה אחראי לאספקת החבילות בתוך ישראל.

המהלכים האלו צפויים להגדיל עוד את התחרות בתחום הקניות המקוונות מול הקמעונאים המקומיים, להוזיל את המחירים לצרכנים, ומהצד השני להכביד עוד על המכירות בקניונים. לסברתנו, יהא על ענף הקניונים להתאים את עצמו לתהליכים אלו, על מנת לגרום אנשים לצאת מביתם ולמשוך אותם לקניונים, למשל על ידי פתיחת יותר מתחמי בילוי המציעים חוויה ופנאי משפחתי, פתיחת חנויות המציעות שירותים, השקעה והתאמת החנויות הקמעונאיות לדור ה-Millennials וכדומה.

אולי יעניין אותך

תודה שנרשמת לניוזלטר של אלטשולר שחם

פרטייך נקלטו במערכת

הערות משפטיות: *אין בתשואות ובדירוגי העבר בכדי להבטיח תשואה או דירוג דומים בעתיד ** הסקירות המוצגות באתר זה הוכנו על ידי מחלקת המחקר של בית ההשקעות אלטשולר שחם ו/או מי מטעמה, והן בוצעו בהסתמך אך ורק על מידע פומבי גלוי לציבור. *** המידע מבוסס על מידע שדווח לציבור על ידי החברות הנסקרות בו וכן על הערכות ואומדנים, שמטבע הדברים אפשר ויתבררו כחסרים או בלתי מדויקים או בלתי מעודכנים. כמו כן, עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין ההערכות המובאות במידע לבין התוצאות בפועל. **** המידע המוצג במסגרת הסקירות, הינו חומר מסייע בלבד ואין לראות במידע זה כעובדתי או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בני"ע ו/או בנכסים הפיננסים המוזכרים בו, ולכן אין לראות במידע האמור, כהמלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או הזמנה לקבל הצעות או ייעוץ- בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של המשקיע- לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. *****החברה ו/או החברות הקשורות אליה ו/או בעלי עניין בה עשויים להחזיק ו/או לסחור בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסיים המצוינים במידע באתר ולהיות בעלי עניין אישי בנושא, וזאת חרף האמור בתוכן המידע המוצג. ****** אין באמור במסגרת המידע באתר כדי להוות התחייבות להשאת תשואה. ******* האמור לא מהווה תחליף ליעוץ מס פרטני.