האם שירות הגיימינג החדש של גוגל מסכן את סוני ומייקרוסופט?

pencil2 copy.png
אלטשולר שחם
|
15 מאי, 2019
גילוי נאות

גוגל צפויה להשיק השנה את שירות הגיימינג החדש שלה - Stadia, שיושב על הענן ולא מצריך קונסולה כמו בפלייסטיישן או באקסבוקס. האם השירות החדש יעשה מהפכה בשוק הגיימינג כמו שנטפליקס עשתה בשוק הצפייה הישירה?

שוק הגיימינג פורח. פיפ"א, מיינקראפט, פורטנייט, סופר מריו, הם רק קומץ מתוך ים של משחקי וידאו מולם מבלים שעות מידי יום מיליוני גיימרים בכל העולם. שתי החברות המובילות הן סוני עם קונסולת הפלייסטיישן ומייקרוסופט עם ה- Xbox, החולשות על כמעט 98% משוק הגיימינג, והרחק מאחוריהן נמצאת נינטנדו עם ה-Nintendo Switch, שמחזיקה בנתח של כ-1.5% מהמכירות בתחום. הביקוש הגובר למשחקים בעיקר בקרב האוכלוסייה הצעירה, הוביל את חברות הגיימינג לצמיחה של עשרות אחוזים במכירות בחמש השנים האחרונות. האם התמונה צפויה להשתנות בעתיד הקרוב עם הכניסה של גוגל לתחום הגיימינג?

גוגל חשפה לאחרונה את שירות הגיימינג החדש שלה – Stadia (כנראה בגלל שהשם גוגל פליי כבר היה תפוס...), שעליו היא שוקדת כבר מספר שנים, ומדובר בלא פחות ממהפכה בתחום. אם עד היום הייתם חייבים לרכוש קונסולה כלשהי כדי לשחק, השירות החדש של גוגל מתבסס על טכנולוגיה המאפשרת להזרים משחקי וידאו באיכות גבוהה ישירות לדפדפן, ולכן אין צורך בקונסולה. צריך רק מחשב, טלוויזיה או סמארטפון עם דפדפן כרום וחיבור לאינטרנט. גוגל היא הראשונה שהצליחה להתמודד עם האתגרים הטכנולוגיים שמאפשרים שירות שכזה, וזה מהווה איום על ההגמוניה של סוני ומייקרוסופט בתחום הגיימינג. העובדה שהמשחקים של גוגל יהיו נגישים גם לסמארטפון, צריכה להכניס ללחץ גם את מפתחות המשחקים למובייל.

אחד היתרונות המשמעותיים של השירות החדש של גוגל הוא המשכיות במשחק מכל מקום. תחשבו על זה, התחלתם לשחק בבית מול הטלוויזיה ותוכלו להמשיך את המשחק בדיוק מאותה נקודה באמצעות הסמארטפון שלכם כאשר תעלו לרכבת בדרך לעבודה. זה מגדיל בצורה משמעותית את היקף הזמן שניתן לשחק, משהו שלא קיים בקונסולות הנייחות של סוני או מייקרוסופט. גוגל גם מכירה את ההרגלים החברתיים שלנו היטב והיא כבר הצהירה כי ניתן יהיה לשתף את חווית המשחק בקלות דרך כל פלטפורמה חברתית בה נחפוץ. בתור הבעלים של יו-טיוב, משימת השיתוף תהיה קלה ליישום עבור גוגל.

אבל אל תמהרו להספיד את יצרניות הקונסולות הנוכחיות. כדי לנצח את סוני ומייקרוספט, השירות של גוגל יהיה חייב להיות לא רק איכותי ומעניין, אלא גם לעבוד בצורה חלקה ומהירה, וזה לא טריוויאלי. אמנם קצבי הזרמת המידע ברשת האינטרנט השתפרו בצורה משמעותית בשנים האחרונות, אבל אף אחד לא מבטיח שזה יספיק כדי להציע משחקים עם רזולוציה גבוהה כמו שיש בקונסולות הפלייסטיישן וה-Xbox. כשאתם צופים בסרט בנטפליקס, לא יקרה אסון אם תהיה עצירה של כמה שניות לטעינת המשך הסרט, אבל כשמדובר במשחק וידאו, שבו כל שנייה של עיכוב בהזרמת המידע יכולה לחרוץ את גורלו של השחקן בין הצלחה לכישלון, זה עניין קריטי.

גוגל גם הצהירה על חווית משחק חברתית משודרגת ואפשרות לשיתוף אינספור שחקנים במקומות שונים ברחבי העולם, אבל גם זה מותנה בכך שמהירות האינטרנט תהיה גבוהה ויציבה מספיק. בשנים הקרובות תושק תשתית תקשורת מהירה דור 5g באמצעות סיבים אופטיים, מה שיגדיל את מהירות הגלישה בצורה דרמטית ותגדיל את ההיתכנות של שירותים כמו זה של גוגל.

שאלה נוספת היא בנוגע למחירו של השירות. אמנם המשתמשים לא יצטרכו לרכוש קונסולה, אבל זה לא מבטיח שהשירות יהיה זול יותר ממה שמציעות המתחרות. גוגל לא פירטה אם השירות יפעל במתכונת דומה לזו של גוגל פליי, כלומר הורדת משחקים בתשלום חד-פעמי, או שלחילופין הוא יהיה במתכונת של דמי מנוי חודשיים, שיקנו גישה לכל המשחקים, בדומה למודל העסקי של נטפליקס. העלות הנוכחית של המשחקים האיכותיים היא בין 150-250 שקלים, ונשאלת השאלה אם גוגל תמצא מודל עסקי שיצליח להוזיל את העלות, ועדיין להניב רווחים יפים לה וליצרני המשחקים.

גוגל כבר הוכיחה לא פעם שהיא יודעת להשיק שירותים מנצחים שיכבשו את הגולשים, אבל מצד שני היו לה גם כישלונות, כמו הגוגל+ למשל, שלא הצליח להתרומם מול פייסבוק. גם הפעם היא תצטרך להתמודד מול ענקיות מובילות שמציעות שירותים מצליחים ומבוקשים על ידי הגיימרים בעולם. נצטרך להמתין להשקת השירות של גוגל ולחוות הדעת של המשתמשים, כדי להבין לאן נושבת הרוח ואם מדובר בסיכון ממשי ליצרניות הקונסולות המובילות.

אולי יעניין אותך

תודה שנרשמת לניוזלטר של אלטשולר שחם

פרטייך נקלטו במערכת

הערות משפטיות: *אין בתשואות ובדירוגי העבר בכדי להבטיח תשואה או דירוג דומים בעתיד ** הסקירות המוצגות באתר זה הוכנו על ידי מחלקת המחקר של בית ההשקעות אלטשולר שחם ו/או מי מטעמה, והן בוצעו בהסתמך אך ורק על מידע פומבי גלוי לציבור. *** המידע מבוסס על מידע שדווח לציבור על ידי החברות הנסקרות בו וכן על הערכות ואומדנים, שמטבע הדברים אפשר ויתבררו כחסרים או בלתי מדויקים או בלתי מעודכנים. כמו כן, עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין ההערכות המובאות במידע לבין התוצאות בפועל. **** המידע המוצג במסגרת הסקירות, הינו חומר מסייע בלבד ואין לראות במידע זה כעובדתי או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בני"ע ו/או בנכסים הפיננסים המוזכרים בו, ולכן אין לראות במידע האמור, כהמלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או הזמנה לקבל הצעות או ייעוץ- בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של המשקיע- לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. *****החברה ו/או החברות הקשורות אליה ו/או בעלי עניין בה עשויים להחזיק ו/או לסחור בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסיים המצוינים במידע באתר ולהיות בעלי עניין אישי בנושא, וזאת חרף האמור בתוכן המידע המוצג. ****** אין באמור במסגרת המידע באתר כדי להוות התחייבות להשאת תשואה. ******* האמור לא מהווה תחליף ליעוץ מס פרטני.