המשקיעים מתמקדים בעיקר בחברות הקשורות לרכב האוטונומי, ושכחו שמדובר במהפכה גדולה יותר שבמרכזה דווקא חברות מתעשיית הרכב החשמלי.
תחום הרכב עובר שינויים, כאשר נראה שעיקר תשומת הלב מכוונת לרכב האוטונומי. זה לא מפתיע - אם הרכב ינהג בשבילנו יהיו לזה משמעויות מהפכניות אמיתיות. לא רק טכנולוגיות אלא גם חברתיות. בגלל זה, חברות הרכב ויצרניות השבבים משקיעות הון עתק כדי לייצר את התשתית על בסיסה יחליף המחשב את הנהג האנושי. אבל, מהפכת הרכב האוטונומי היא חלק ממהפכה גדולה יותר שכבר נמצאת בעיצומה - המעבר מרכבים המונעים על ידי חומרים מזהמים כגון בנזין וסולר, לעבר הנעה באמצעות סוללות חשמליות, מקור ההנעה הירוק האולטימטיבי. המהפכה הזו לא מתרחשת רק בעולם המערבי, אלא גם בשווקים המתפתחים, בעיקר בסין. בשנים האחרונות סין עלתה מדרגה בביקוש שלה לרכבים חשמליים, הן בגלל שיקולים של זיהום אוויר והן בגלל קלות ההתקנה של מערכות חשמליות. סין היא אחת מצרכניות הרכב הגדולות בעולם, כך שזה מוסיף שמן למדורת הביקושים בעולם לרכב חשמלי.
רכבים מונעי בנזין וסולר הם בין הגורמים המזהמים ביותר על פני כדור הארץ, ולכן ברורה השאיפה להחליפם בהנעה חשמלית שאינה מזהמת. פרט לצמצום הזיהום, מכונית חשמלית גם פולטת מעט מאוד חום ופועלת בצורה שקטה הרבה יותר. הרעש שנגרם מהמכוניות הוא אחד מהמפגעים הבעייתיים בעיקר באיזורים מאוכלסים.
למנוע חשמלי יתרונות נוספים. למשל, יש לו יעילות גבוהה יותר מזו של מנוע המבוסס על דלק. המנועים החשמליים גם אינם מסורבלים מבחינה מכנית כמו מנועי הדלק, שמתבססים על אינסוף משאבות וצינורות. המשמעות היא שחיקה פחותה יותר של המנוע ורכיבי המערכת בהשוואה למנוע דלק. את הסוללות החשמליות ניתן גם למקם היכן שרוצים, אפילו על הגלגלים עצמם, וכך לא רק להרוויח יעילות אלא גם לאפשר למתכנני הרכב לפעול בחופשיות גדולה יותר בתכנון. יתרון משמעותי נוסף של החשמל הוא העובדה שהוא זמין בכל בית. לא עוד נסיעה לתחנת דלק לתדלוק, אלא הטענה ישירה ונוחה משקע חשמל כשאנחנו נמצאים בבית.
אם שלל הסיבות האלו נכונות, מדוע אנחנו עדיין לא נוסעים ברכב חשמלי? מחיר החשמל שצורך רכב הוא בערך עשירית ממחיר הדלק פר קילומטר, אולם טווחי הנסיעה שמאפשרות הסוללות בטעינה אחת עדיין נמוכים מטווחי הנסיעה שמאפשר מיכל דלק. בשנים האחרונות חלה אמנם התקדמות משמעותית בתחום וכבר יש מספר חברות שהרכבים החשמליים שלהן מסוגלים לנסוע למרחקים גדולים יותר בהטענה אחת, אולם רוב המכוניות החשמליות עדיין לא הגיעו לטווחי הנסיעה של המכוניות מונעות הבנזין. בנוסף, תחנות דלק יש בשפע בעוד פריסת התחנות להטענה חשמלית היא עדיין דלילה מאוד, וזה מצריך מנהגי המכוניות החשמליות לתכנן היטב את הנסיעה כדי לא להיתקע באמצע הדרך עם סוללה ריקה. העובדה שמחיר מחיר חבית נפט חווה ירידה משמעותית בשנים האחרונות, גם היא עושה את שלה לטובת המשך השימוש הנרחב בזהב השחור.
אתגר משמעותי נוסף איתו מתמודדות יצרניות הרכב היא העלות הגבוהה של הסוללות החשמליות, שמהוות את המשקולת הכבדה ביותר בעלות ייצור הרכב. הסוללות לא רק מורכבות לייצור, הרכיבים מהן מורכבות ותהליך הייצור פשוט עולים הרבה כסף. השאיפה של חברות הרכב היא להוזיל את מחיר הסוללות ולהגביר את יעילות הסוללה כך שהרכב יוכל לנסוע למרחק גדול יותר ולכן החברות מוכנות להשקיע הרבה כסף כדי לחבור ליצרניות הסוללות המובילות.
בגלל זה, ההעדפה שלנו להיחשף לתחום היא על ידי השקעה במניות של יצרניות הסוללות. העניין הוא שלמרות שהן צפויות להיות הנהנות העיקריות ממהפכת הרכב החשמלי, רובן פחות מוכרות מיצרניות הרכב עצמן ומהחברות הטכנולוגיות המתחרות על ייצור השבבים לרכב האוטונומי, ולכן מניותיהן עדיין נסחרות בתמחורים נוחים.
אחת החברות המובילות בתחום היא החברה הבלגית Umicore. החברה היא מובילה עולמית בטכנולוגיות נקיות, ומתמקדת בעיקר בייצור חומרים כימיים לסוללות נטענות, כולל סוללות לרכבים חשמליים. להערכתנו, היא צפויה להמשיך להיות מחוזרת על ידי חברות הרכב בשנים הקרובות, כך שההכנסות והרווחים צפויים לגדול והמניה תעלה בהתאם. לאחרונה, הצליחה החברה לגייס מהמשקיעים 660 מיליון יורו לפי שווי חברה של מעל 8.93 מיליארד יורו. אנחנו מעריכים כי סכום זה יאפשר לה להרחיב את תוכניות הצמיחה שלה בכל הקשור לפיתוח סוללות יעילות יותר לשוק הרכב החשמלי, וייתן לה גם את האפשרות לבצע רכישות של מתחרות כדי להאיץ את הצמיחה עוד ולבסס את מעמדה בתחום.
אולי יעניין אותך
-
עד לפני שנים ספורות תחום הבינה המלאכותית היה רק פנטזיה מדעית. והיום? המהפכה, כך נדמה, רק התחילה - והיא הולכת לשנות את החיים של כולנו
-
הבוט שיודע הכל: איפה צ'אט GPT פוגש את שוק ההון?
צ'אט GPT, הצ'אט-בוט שכבש את העולם עם מאות יישומים מורכבים ומסקרנים, מחמם את התחרות בין מיקרוסופט וגוגל ומלהיב את השווקים. בואו נשמע למה -
סיכום 2022: מה קרה בכלכלה העולמית ואיך עשויה להיראות שנת 2023?
שנת 2022 הייתה לא קלה למשקיעים ולציבור בכללותו, שהרגיש בכיס את עליית יוקר המחיה ואת ניצניה של האטה עולמית. סיכום שנה ותחזית זהירה לשנת 2023 – כבר מתחילים -
נעים לירוק: מי ירוויח ממשבר האנרגיה העולמי?
חברות האנרגיה המתחדשת חוות ביקושים ערים על רקע משבר האנרגיה באירופה, שמתגבר על רקע המלחמה באוקראינה והחורף שכבר נמצא בעיצומו. בינתיים, הממשלות מטילות מגבלות על מחירי החשמל הירוק - מחשש שיתגלגלו אל הצרכנים. כיצד כל זה ישפיע על החברות בתחום, ובפרט על הישראליות?
פרטייך נקלטו במערכת
הערות משפטיות: *אין בתשואות ובדירוגי העבר בכדי להבטיח תשואה או דירוג דומים בעתיד ** הסקירות המוצגות באתר זה הוכנו על ידי מחלקת המחקר של בית ההשקעות אלטשולר שחם ו/או מי מטעמה, והן בוצעו בהסתמך אך ורק על מידע פומבי גלוי לציבור. *** המידע מבוסס על מידע שדווח לציבור על ידי החברות הנסקרות בו וכן על הערכות ואומדנים, שמטבע הדברים אפשר ויתבררו כחסרים או בלתי מדויקים או בלתי מעודכנים. כמו כן, עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין ההערכות המובאות במידע לבין התוצאות בפועל. **** המידע המוצג במסגרת הסקירות, הינו חומר מסייע בלבד ואין לראות במידע זה כעובדתי או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בני"ע ו/או בנכסים הפיננסים המוזכרים בו, ולכן אין לראות במידע האמור, כהמלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או הזמנה לקבל הצעות או ייעוץ- בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של המשקיע- לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. *****החברה ו/או החברות הקשורות אליה ו/או בעלי עניין בה עשויים להחזיק ו/או לסחור בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסיים המצוינים במידע באתר ולהיות בעלי עניין אישי בנושא, וזאת חרף האמור בתוכן המידע המוצג. ****** אין באמור במסגרת המידע באתר כדי להוות התחייבות להשאת תשואה. ******* האמור לא מהווה תחליף ליעוץ מס פרטני.