ב- 18 בספטמבר חשפה הרשות האמריקאית להגנת הסביבה כי ענקית המכוניות הגרמנית פולקסווגן התקינה במחשבי המכוניות מתוצרתה שנמכרו בארה"ב במהלך שש השנים האחרונות עם מנוע דיזל, תוכנה המזהה בדיקות זיהום ומקטינה באופן מלאכותי את פליטת המזהמים. כך, למרות שפליטת המזהמים האמיתית במכוניות אלו הייתה על פי ההערכות גבוהה עד פי 40 מזו המותרת בתקן, הן עמדו בהצלחה במבחני הזיהום.
אם אכן הדברים נכונים, אין ספק שמדובר באחת התרמיות החמורות בענף הרכב. לא מפתיע אם כן, כי מייד לאחר פרסום הפרשיה צללה מנית החברה בכ- 20%. במהלך הימים מאז חשיפת הפרשה התגלה כי מדובר בלפחות 11 מיליון כלי רכב ששווקו בכל העולם ולא רק בארה"ב, מה שהוביל לקריסה של מניות החברה בעשרות אחוזים נוספים, כך שבסך הכול איבדה החברה כ- 40% משווי השוק שלה במספר ימים בודדים. מדובר בתרמית לכאורה לאורך תקופה ממושכת של שש שנים, כך שנשאלת השאלה האם הכתובת הייתה על הקיר? בנוסף, ואולי יותר מעניין, להבין האם הירידה הייתה חדה מידי?
למרות התקופה הממושכת של התרמית לכאורה, אין ספק שמדובר בברבור שחור (אירוע לא צפוי) מבחינת המשקיעים. מי היה מאמין שחברה איכותית, רווחית ובעלת מוניטין כמו פולקסווגן תפעל בדרך לא חוקית. עם זאת, זה ידוע שלוקח 20 שנה לבנות מוניטין ובדיוק חמש דקות כדי להרוס אותו, ונראה כי לעת עתה פולקסווגן נכשלה בעניין הזה. בנוסף, מלבד הפגיעה התדמיתית, היא גם עלולה לגרור קנסות גדולים על החברה הנאמדים בסכומים של בין 9 ל-18 מיליארד דולר בארה"ב וסכומים גדולים נוספים במדינות אחרות. עדיין, חייבים לזכור כי מדובר בענקית הרכב פולקסווגן, אחת מיצרניות הרכב המובילות בעולם, כך שלהערכתנו למרות הפגיעה בשמה הטוב, היא תצליח בסופו של דבר להחזיר את אמון הצרכנים במכוניות שלה. ההתפטרות המיידית של המנכ"ל (שמטבע הדברים אמנם לא לקח אחריות על הגילויים) היא צעד חיובי ראשון בהבראת המוניטין של החברה.
גם אם תהיה פגיעה במותג של החברה בשנים הקרובות, לדעתנו התוצאות הכספיות שלה לא צפויות להיפגע בצורה דרמטית. פולקסווגן מכרה בשנה האחרונה סביב 10.2 מיליון מכוניות. מתוכן בערך 8.5 מיליון היו מדגמים של פולקסווגן, כ- 83% מתוך סך המכוניות, אולם הן תרמו רק כ- 41% לשורת הרווח הנקי. כ- 17% הנוספים שנמכרו היו מכוניות יוקרה כמו אאודי, בנטלי, פורשה וכדומה, שלמרות היותן מיעוט מסך המכוניות שנמכרו, הן הניבו כ- 59% מהשורה התחתונה. סביר להניח שרוב הקונים של המכוניות האלו כלל אינם מודעים לעובדה שהם קשורות לפולקסווגן (האם אתם ידעתם את זה?), ובנוסף, רוב הסיכויים שרמת זיהום האוויר אינה בראש מעייניהם, כך שאפשר להעריך שנתח הרווחים שהניבו דגמים אלו בעבר יישמר גם בעתיד. לכן, גם אם ההכנסות (והרווחים) ממכירת מכוניות מדגמי פולקסווגן יפגעו בצורה לא מבוטלת בעתיד הנראה לעין, רווחי הדגמים האחרים שבבעלות פולקסווגן צפוים להמשיך לכלכל את החברה בצורה לא רעה.
גם מבחינה פיננסית המצב לא נראה מדאיג. לחברה למעלה מ- 32 מיליארד יורו של מזומנים והשקעות לזמן קצר, כך שגם אם הקנסות יהיו כבדים יותר מההערכות הנוכחיות, נראה כי היא תוכל לעמוד בתשלום שלהם במלואו מבלי לקחת הלוואות חדשות. מבחינה תמחורית, המניה נסחרת כרגע במכפילים נמוכים למדי, שכפי שהבנו נגרמו בגלל חששות מופרזים של המשקיעים מפני פגיעה חריפה בפעילות של החברה בעתיד הקרוב. עם זאת, לדעתנו אם בחרתם להיחשף לחברה, עדיף לעשות את זה דרך אגרות החוב שלה ולא דרך המניות. האג"ח חוו ירידת מחיר דרמטית לאחרונה, ובהינתן מצבה הפיננסי היציב של החברה הן נראות מעניינות להשקעה כעת.
אולי יעניין אותך
-
כל מה שרציתם לדעת על מניות ולא היה לכם את מי לשאול
-
מט''ח חכם לכולם: חדר עסקאות ושירותי מטבע לעסקים מכל הגדלים
בתקופות אי ודאות עולה הצורך של חברות ומשקיעים לנהל סיכוני מט"ח בחכמה. אלטשולר שחם פיננשייל סרביסס מביאה בשורה תחרותית לשוק עם חיבור בזמן אמת לחדר עסקאות מט"ח, וכלים מתקדמים לצמצום החשיפה לתנודות שערים -
כיצד פתחו חברות הביג טק את שנת 2023?
ענקיות הטכנולוגיה נחשבות לקטר הצמיחה של הכלכלה העולמית. היכן מציבות אותן התוצאות של שנת 2022, ואיך זה עשוי להשפיע על התחזיות הכלכליות לשנה הקרובה? -
אל תשמרו את העודף: כיצד יתמודדו הקמעונאים והיצרנים עם עודפי המלאי?
בתקופת היציאה מהקורונה צברו חברות רבות עודפי מלאי שנועדו לענות על הביקושים הגבוהים, אך עם האינפלציה הגואה והסימנים להאטה עולמית הן מצאו את עצמן עם נטל כלכלי שמכביד על נתוני הרווח והצמיחה. מה צפוי בשנה הקרובה, ומה הקשר בין עודפי המלאי לריבית?
פרטייך נקלטו במערכת
הערות משפטיות: *אין בתשואות ובדירוגי העבר בכדי להבטיח תשואה או דירוג דומים בעתיד ** הסקירות המוצגות באתר זה הוכנו על ידי מחלקת המחקר של בית ההשקעות אלטשולר שחם ו/או מי מטעמה, והן בוצעו בהסתמך אך ורק על מידע פומבי גלוי לציבור. ***המידע מבוסס על מידע שדווח לציבור על ידי החברות הנסקרות בו וכן על הערכות ואומדנים, שמטבע הדברים אפשר ויתבררו כחסרים או בלתי מדויקים או בלתי מעודכנים. כמו כן, עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין ההערכות המובאות במידע לבין התוצאות בפועל. **** המידע המוצג במסגרת הסקירות, הינו חומר מסייע בלבד ואין לראות במידע זה כעובדתי או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בני"ע ו/או בנכסים הפיננסים המוזכרים בו, ולכן אין לראות במידע האמור, כהמלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או הזמנה לקבל הצעות או ייעוץ- בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של המשקיע- לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. *****החברה ו/או החברות הקשורות אליה ו/או בעלי עניין בה עשויים להחזיק ו/או לסחור בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסיים המצוינים במידע באתר ולהיות בעלי עניין אישי בנושא, וזאת חרף האמור בתוכן המידע המוצג. ****** אין באמור במסגרת המידע באתר כדי להוות התחייבות להשאת תשואה.