משיכת קרן ההשתלמות במס מופחת? לא בטוח שזה משתלם

בתחילת החודש הונחה על שולחן הכנסת הצעת חוק, על פיה תתאפשר עד סוף שנת 2024 משיכת כספים לא נזילים בקרן ההשתלמות, תמורת תשלום מס מופחת כדי לסייע למי שנקלעו לקושי תזרימי בעקבות המלחמה. כזכור, בזמן משבר הקורונה אפשרה המדינה למשוך כספים לא נזילים, אך הגבילה את סכום המשיכה. מדוע ייתכן וכדאי להימנע ממשיכת קרן השתלמות, ומה עושים אם בכל זאת יש צורך ממשי בכסף?

אלטשולר שחם
|
19 אוגוסט, 2024

המציאות שלנו משתנה כל יום. כל רגע. השנים האחרונות הוכיחו שאחת לתקופה אנחנו עלולים להיקלע למשבר, חריף יותר או פחות, שמצריך מאתנו לעיתים להתמודד עם מצבים כמו יציאה לחל"ת וירידה זמנית בהכנסות. אלה זכורים מאוד מתקופת משבר הקורונה, אז נכנסו בין לילה מיליוני אנשים בעולם לסגרים ממושכים, וגם בתקופה הנוכחית של מלחמת "חרבות ברזל", בעקבותיה נקראו רבים למילואים ונאלצו לקחת הפסקה ממקום עבודתם או מניהול עסק שבבעלותם.

 

מעת לעת, כדי לסייע לציבור בהתמודדות עם מצבים מסוג זה, ומתוך הבנה שרבים עלולים להיקלע לקושי כלכלי מסוים, המדינה מאפשרת למשוך כספים מקרן ההשתלמות בתנאים מקלים. בזמן משבר הקורונה למשל, ניתן פטור מלא ממס עבור משיכת כספים לא נזילים מקרן ההשתלמות, אולם סכום המשיכה הכולל הוגבל.

 

כעת, בצל מלחמת "חרבות ברזל" אשר גובה מחיר כלכלי כבד, בין היתר, על רקע גיוס המילואים הנרחב, עשרות אלפי התושבים המפונים מבתיהם, עלייה בהוצאות ביטחון והוצאות נלוות, ירידה בהכנסות המדינה ועוד - שוב חוזר הניגון. הממשלה הניחה על שולחן הכנסת הצעת חוק לפיה הציבור יוכל למשוך את כספי קרן ההשתלמות שאינם נזילים. הפעם, הממשלה מבקשת לאפשר את משיכת הכספים הלא נזילים (ללא תקרה כלשהי) תמורת תשלום מס מופחת.

 

ליהנות מכל העולמות

קרן השתלמות היא ככל הנראה אחד ממכשירי החיסכון המשתלמים ביותר. קשה מאוד לחלוק על כך. בניגוד לעבר, היום יותר ויותר חוסכים רואים בקרן ההשתלמות מכשיר חיסכון פיננסי משלים אפילו לפנסיה, וכלל לא ממהרים למשוך את הכספים שצברו בה גם לאחר שהם הופכים נזילים. קרן השתלמות היא מכשיר חיסכון אופטימלי שמאפשר לחוסכים ליהנות ממגוון רחב של מסלולי השקעה ברמות סיכון שונות, כך שכל חוסכת או חוסך יכולים למצוא את המסלול המתאים למאפיינים האישיים ולמטרות החיסכון שלהם, וכמובן גם למצבי שוק שונים¹.

 

קרנות ההשתלמות מציעות מסלולים עוקבי מדד, המאפשרים לעקוב אחר מדדי מניות ואג"ח מובילים בחו"ל, ישראל ועוד. לצד זאת, ישנם גם מסלולים בניהול אקטיבי עפ"י מדיניות הגוף המנהל ובאמצעות מנהלי השקעות מיומנים ובעלי ניסיון. יש גם מסלולים המאופיינים ברמת סיכון נמוכה יותר, מאחר והם בדרך כלל פחות רגישים לתנודתיות שוק ההון, כדוגמת מסלולים המשקיעים בעיקר באג"ח ממשלתיות.

 

למשוך מבלי לשלם מס

הכספים בקרן ההשתלמות הופכים נזילים וזמינים למשיכה לאחר 6 שנים מההפקדה הראשונה, תוך שהחוסכים נהנים מפטור מלא מתשלום מס בגין הפקדות עד לתקרה המוטבת הקבועה בחוק*. משיכת כספים מקרן השתלמות שהכספים בה אינם נזילים, תגרור תשלום מס גבוה שיכול להגיע עד לשיעור של 47%. כאמור, הצעת החוק החדשה עשויה לאפשר לחוסכים למשוך גם כספים שאינם נזילים בתמורה לתשלום מס מופחת. חשוב להבין שמשיכת כספים מקרן ההשתלמות עלולה להביא לאובדן הזכויות והוותק שנצבר. בקרן השתלמות נזילה, כל שקל חדש שמופקד (עד תקרה) הופך באופן אוטומטי לנזיל גם כן, כך שהפטור ממס על הרווחים למעשה גדל ככל שתקופת החיסכון מתארכת. המשמעות היא שאפקט הריבית דריבית עשוי להתחזק ככל שחוסכים יותר שנים.

 

אז מה עושים אם חייבים להשתמש בכסף?

קודם כל, ניתן לבצע בדיקה של נכסים אחרים שברשותכם. אם למשל יש לכם חסכונות אחרים שבהם הכספים חייבים במס – אולי כדאי לשקול להשתמש בהם תחילה. במידה ואין אופציה אחרת וקרן ההשתלמות היא המוצא האחרון, אפשר לשקול אפשרות של משיכה חלקית, כך שלפחות הכסף שנותר ימשיך להיות נזיל ופטור ממס**. עם זאת, חשוב לדעת כי לאחר המשיכה, כספים נוספים שיופקדו לקרן ההשתלמות יתחילו את צבירת הוותק מחדש ולא יהיו נזילים מיד.

 

זכרו, קרן ההשתלמות נחשבת ל"חד קרן" בעולם החיסכון בשל ההטבות הייחודיות מהן היא נהנית. לכן, ככל שתשמרו עליה בהווה, אתם עשויים ליהנות ממנה יותר בעתיד.

אולי יעניין אותך

תודה שנרשמת לניוזלטר של אלטשולר שחם

פרטייך נקלטו במערכת

הערות משפטיות: המידע לעיל מעודכן ליום/למועד פרסומו 19/8/2024 והוא מוגש כחומר מסייע ומידע כללי בלבד. המידע אינו מהווה ייעוץ משפטי, המלצה ו/או חוות דעת, ואין בו כדי למצות ו/או להוות תחליף להוראות ההסדר התחיקתי, תקנוני קרנות ההשתלמות ונהלי החברות המנהלות, כפי שיהיו מעת לעת. אין באמור ייעוץ ו/או שיווק פנסיוני ו/או ייעוץ מס המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם ו/או תחליף להם. אין באמור משום התחייבות להשגת תשואות. 1. מגוון מסלולי ההשקעה ומדיניות ההשקעה המלאה שלהם מפורטים באתרי החברות המנהלות, כך גם באתר אלטשולר שחם בכתובת: www.as-invest.co.il. החברה המנהלת רשאית לשנות את מגוון מסלולי ההשקעה ו/או מדיניות ההשקעה ו/או את הרכב הנכסים בכל מסלול, כפי שיוחלט מעת לעת ועל פי שיקול דעתה הבלעדי, בכפוף לתקנוני קרנות ההשתלמות ולהוראות ההסדר התחיקתי. *בכפוף להוראות ההסדר התחיקתי ותקנוני קרנות ההשתלמות, משיכה לצורכי השתלמות ו/או לאחר גיל פרישה, תתאפשר בפטור ממס גם לאחר 3 שנים בלבד ממועד ההפקדה הראשונה. **עד לתקרה הקבועה בחוק. ט.ל.ח