בשנים האחרונות מתרחשות מהפכות בתחום הרכב, שכל משקיע שרוצה להיכנס לתחום חייב להכירן לעומק. מהפכה אחת, הינה מעבר מרכבים המונעים על ידי חומרים מזהמים - בנזין וסולר, לעבר סוללות חשמליות, מקור ההנעה הירוק האולטימטיבי. המהפכה הזו לא מתרחשת רק בעולם המערבי, אלא גם בשווקים המתפתחים. בסין למשל נמכרו השנה מעל חצי מיליון רכבים חשמליים, וגם הודו כבר צועדת בכיוון ומנסה לעודד את הצרכנים ללכת לכיוון החשמלי.
אחד האתגרים הגדולים של תעשיית הרכב החשמלי היא להוזיל את עלויות הייצור כדי להיות מסוגלים למכור רכב חשמלי במחיר דומה ואף זול משל רכב קונבנציונאלי. בשנים האחרונות חלו התפתחויות טכנולוגיות דרמטיות, שהובילו להוזלה משמעותית בעלות הייצור של הסוללה החשמלית, שהיא אחד הרכיבים היקרים ביותר ברכב החשמלי. עדיין, יצרניות הרכב הגדולות המוכרות, מתקשות לייצר רכב חשמלי לחלוטין, שיימכר במחירים דומים לרכבי בנזין ובכל זאת ייצר רווחיות נאה. לכן, בשלב הנוכחי מרבית החברות מתרכזות במכירת רכבים היברידיים, כאלו שפועלים על שילוב של בנזין וחשמל, שם ניתן להוזיל את עלויות ולהרוויח. עם זאת, מדינות כמו סין, הודו, צרפת ובריטניה הודיעו על הפסקת מכירת מכוניות מזהמות עד 2040. אליהן מתווספות גם חברות כגון וולוו וטיוטה, שהצהירו שהחל מ-2020 ימכרו רק מכוניות חשמליות. לכן, סביר להניח שבעתיד הרחוק יותר נראה בכבישים בעיקר מכוניות חשמליות.
בד בבד עם המהפכה החשמלית, קורמת עור וגידים מהפכה נוספת בתחום - רכבים אוטונומיים, כלומר כאלו שידעו לנהוג בעצמם. המהפכה היא לא רק בכך שהרכב ינהג בשבילנו, אלא היא רחבה הרבה יותר, הן מבחינה טכנולוגית והן מבחינה חברתית. תחשבו על זה לרגע - הרכב האוטונומי יהיה מחובר לרשת האינטרנט כל הזמן, כלומר נוכל לתת לו כמה משימות שנחפוץ, אפילו מרחוק. לכן, כנראה שמשפחה תוכל להחזיק רכב אחד בלבד, שייקח את הילדים בבוקר לבית הספר, אחר כך יחזור בעצמו הביתה וייקח אותנו לעבודה. בדרך, נוכל לנצל את הזמן כדי לנוח, לקרוא, לעבוד או כל דבר אחר שנרצה. בצהריים, הרכב יקפוץ לסופר ויעמיסו עליו את המצרכים שהזמנו, ואז הוא יאסוף את הילדים בחזרה הביתה והם יפרקו את המצרכים למקרר (בכל זאת, הרכב לא ידע לעשות את זה בעצמו...). עכשיו, הרכב יטען כמה שעות ואחה"צ הוא יחזיר אותנו מהעבודה.
פחות רכבים שקול לפחות תנועה על הכבישים, פחות זיהום אוויר, פחות תאונות דרכים ונוחיות רבה יותר עבורנו. מהפכה של ממש. השאלה הגדולה היא מתי חזון הרכב האוטונומי הזה אכן יצא לפועל?
אחד האתגרים הגדולים ביותר איתו מתמודדות החברות מהתחום, הוא פיתוח חיישנים ותוכנה שיוכלו לשלוט על הרכב בצורה טובה בכל תנאי שטח, בכל מזג אוויר, בכל סוגי הכבישים, ובמיוחד בהתמודדות עם אירועים לא צפויים. זה מחייב שהחיישנים ברכב יתפקדו בצורה אופטימאלית כל הזמן, וזה קשה לביצוע. כולנו מכירים את זה שאפליקציה מסוימת בסמארטפון שלנו נתקעת. זה באמת מעצבן. אבל כשאפליקציית הניווט או השליטה ברכב תתקע, זה יכול להסתיים באובדן חיים. ואכן, בניסויים שבוצעו במכוניות אוטונומיות בארה"ב התרחשו מספר תאונות מצערות שכאלו בגלל כשלים במערכת הרכב.
עניין נוסף שצפוי להקשות על כניסת הרכבים האוטונומיים, היא העובדה שבתקופת הביניים ינהגו בכביש ביחד גם נהגים בני אנוש וגם מכוניות אוטונומיות. הסנכרון בין שתי אוכלוסיות הנהגים – בני האנוש והממוחשבים, עשויה לייצר היתקלויות לא נעימות בגלל אופן החשיבה והתגובה השונה בין שני סוגי הנהגים.
שלל האתגרים האלו לא יפתרו מחר בבוקר, ולכן בשנים הקרובות אל תצפו לראות רכבים אוטונומיים שינהגו לחלוטין ללא נהג אנושי שישב ליד ההגה. עם זאת, סביר להניח שנמשיך לראות בשנים הקרובות התרחבות של מערכות אוטומטיות שיסיעו כלי רכב בתנאים מסוימים ולמטרות מוגדרות, כגון חניה בחניונים, נסיעה במהירות נמוכה, בשיירות צפופות של משאיות כבדות ומערכות אוטונומיות לנסיעה בנתיבים ייעודיים.
אולי יעניין אותך
-
בתקופות אי ודאות עולה הצורך של חברות ומשקיעים לנהל סיכוני מט"ח בחכמה. אלטשולר שחם פיננשייל סרביסס מביאה בשורה תחרותית לשוק עם חיבור בזמן אמת לחדר עסקאות מט"ח, וכלים מתקדמים לצמצום החשיפה לתנודות שערים
-
כיצד פתחו חברות הביג טק את שנת 2023?
ענקיות הטכנולוגיה נחשבות לקטר הצמיחה של הכלכלה העולמית. היכן מציבות אותן התוצאות של שנת 2022, ואיך זה עשוי להשפיע על התחזיות הכלכליות לשנה הקרובה? -
אל תשמרו את העודף: כיצד יתמודדו הקמעונאים והיצרנים עם עודפי המלאי?
בתקופת היציאה מהקורונה צברו חברות רבות עודפי מלאי שנועדו לענות על הביקושים הגבוהים, אך עם האינפלציה הגואה והסימנים להאטה עולמית הן מצאו את עצמן עם נטל כלכלי שמכביד על נתוני הרווח והצמיחה. מה צפוי בשנה הקרובה, ומה הקשר בין עודפי המלאי לריבית? -
עולים להגנה: האם ההאטה בהייטק מחלחלת אל חברות הסייבר?
למרות שהאיומים על ארגונים ומדינות רק הופכים למתוחכמים יותר, איבדו חברות סייבר עשרות אחוזים משוויין מתחילת השנה. איך זה קורה, וכיצד יתמודדו חברות בתחום?
פרטייך נקלטו במערכת