הקריסה של מחיר הנפט בשנים האחרונות לא הגיעה סתם. אמנם, מחירו של הזהב השחור אכן עלה לנקודה גבוהה של מעל 100 דולר לחבית בין השנים 2012 ל-2014, אבל עדיין, מקורה של הירידה בין היתר טמון במהפכת האנרגיה הירוקה המתרחשת לאחרונה. בשנים האחרונות התגברה המודעות הציבורית לזיהום האוויר וההשלכות ההרסניות של השימוש בחומרי גלם מזהמים, וזה הוביל להתרחבות השימוש במקורות אנרגיה חלופיים, נקיים, כגון אנרגיה סולארית, טורבינות רוח, גז טבעי וביוגז כבסיס לייצור חשמל. ישראל עדיין נשארה מאחור בחדירת האנרגיה החלופית הזו, אבל בארה"ב ובאירופה כבר מייצרים היום כשליש מהחשמל ממקורות מתחדשים, והכוונה היא לגדיל את היקף השימוש באנרגיה הירוקה ל-50% ויותר בעתיד.
אחד התחומים בו המהפכה הזו באה לידי ביטוי בצורה החזקה ביותר הוא תחום הרכב. בראש ובראשונה, בגלל החמרה דרמטית בתקנות פליטת האוויר המזהם, בעיקר בארה"ב ובאיחוד האירופי. גרמניה כבר ידועה בתור אחת המדינות המובילות בתחום, אבל לאחרונה גם צרפת ובריטניה הצהירו על כוונתן לצמצם בצורה משמעותית את מספר המכוניות בעלות בעירה פנימית מזהמת, ובשנת 2040 לאסור בכלל מכירה של מכוניות שמונעות בדיזל ובבנזין. נורבגיה, שהיא יצואנית הנפט החמישית בגודלה בעולם, אף הציבה יעד שאפתני שעד לשנת 2025 כל המכוניות שיימכרו במדינה יהיו היברידיות או חשמליות בלבד. לאחרונה, הצהירה גם ממשלת סין על כוונתה להפסיק את השימוש בדלקים בעוד 20 שנה.
חברות הרכב בעולם כבר מתכוננות ליישום חזון התחבורה של כלי רכב החשמליים. מי שאולי נחשבת למובילה העולמית בחדשנות ובפיתוח רכבים חשמליים, היא חברת טסלה מוטורס של אילון מאסק. חברת הרכב השבדית וולוו הצהירה כי ב-2019 כל רכביה יהיו בעלי מנוע חשמלי, וגם יצרניות מכוניות היוקרה - ב.מ.וו. הודיעה שבעתיד מרבית המכוניות שתייצר יהיו היברידיות וחשמליות.
מחירם של רכבים חשמליים עדין יקר יותר מזה של רכבים המונעים בבנזין, הוצאות תחזוקה נמוכות וצפי לתפקוד לאורך שנים רבות יותר מורידים למעשה את העלות האפקטיבית שלהם ביחס למכוניות בעלות מנוע בעירה פנימית. לכן, אנחנו שותפים להערכות של רבים מהמומחים בתחום כי המעבר לרכבים היברידיים וחשמליים יואץ בעתיד. חשיפה לתחום אפשר לקבל על ידי השקעה במניות של חברות רכב מובילות וחדשניות כגון BYD Auto – יצרנית הרכבים המובילה בסין, שמתמחה במיוחד בייצור מכוניות חשמליות והיברידיות, וכן בחברות ייצור מנועים כגון יצרנית המנועים האמריקנית המובילה Cummins.
אולי יעניין אותך
-
בתקופות אי ודאות עולה הצורך של חברות ומשקיעים לנהל סיכוני מט"ח בחכמה. אלטשולר שחם פיננשייל סרביסס מביאה בשורה תחרותית לשוק עם חיבור בזמן אמת לחדר עסקאות מט"ח, וכלים מתקדמים לצמצום החשיפה לתנודות שערים
-
כיצד פתחו חברות הביג טק את שנת 2023?
ענקיות הטכנולוגיה נחשבות לקטר הצמיחה של הכלכלה העולמית. היכן מציבות אותן התוצאות של שנת 2022, ואיך זה עשוי להשפיע על התחזיות הכלכליות לשנה הקרובה? -
אל תשמרו את העודף: כיצד יתמודדו הקמעונאים והיצרנים עם עודפי המלאי?
בתקופת היציאה מהקורונה צברו חברות רבות עודפי מלאי שנועדו לענות על הביקושים הגבוהים, אך עם האינפלציה הגואה והסימנים להאטה עולמית הן מצאו את עצמן עם נטל כלכלי שמכביד על נתוני הרווח והצמיחה. מה צפוי בשנה הקרובה, ומה הקשר בין עודפי המלאי לריבית? -
עולים להגנה: האם ההאטה בהייטק מחלחלת אל חברות הסייבר?
למרות שהאיומים על ארגונים ומדינות רק הופכים למתוחכמים יותר, איבדו חברות סייבר עשרות אחוזים משוויין מתחילת השנה. איך זה קורה, וכיצד יתמודדו חברות בתחום?
פרטייך נקלטו במערכת