מחירי הרכב באמת עומדים לרדת?

אלטשולר שחם
|
04 אוגוסט, 2016
גילוי נאות


אחרי מחאת הקוטג' והרפורמה בסלולר, הגיעה השעה לטפל גם בשוק הרכב. ואכן, בתחילת השנה התבשרנו על רפורמה צפויה של משרד התחבורה בתחום רישוי שירותי רכב כאשר גולת הכותרת של הרפורמה היא פתיחת שוק ייבוא הרכב לתחרות באמצעות הרחבת הייבוא. התוצאה המיוחלת היא כמובן הורדת מחירי הרכבים עבור הצרכנים. הוצאות הרכב הן ההוצאה השנייה בגודלה עבור המשפחה הישראלית הממוצעת, כך שהצלחה של הרפורמה תהיה צעד חשוב בהורדת יוקר המחיה.

 

אחד השינויים הצפויים בעקבות הרפורמה החדשה, הוא האפשרות לייבוא מקביל, כלומר ייבוא של כלי רכב שלא נקנו ישירות מהיצרן. שינוי זה אמור לסייע בפתירת המצב הנוכחי בו מספר מצומצם של זכיינים קיבלו בלעדיות על סוג רכב מסוים ויכולים למכור אותו בכל מחיר שירצו. הרפורמה החדשה צפויה לכלול ערוץ ייבוא נוסף של יבואן זעיר אשר יוכל לייבא עד 20 כלי רכב חדשים לארץ. בנוסף לכך, ניתן יהיה לייבא כלי רכב ביבוא אישי לשימוש עסקי ובכלל זה רכב מסחרי קל.

 

לייבוא מקביל על ידי ייבואן זעיר יש יתרונות רבים, אבל טמונים בו גם סיכונים, שעל חלק מהם מתריעים יבואני הרכב הגדולים. למשל, יבואני הרכב הגדולים מנהלים מעקב מסודר אחר לקוחותיהם, ואז במקרה של תקלה גורפת ברכב מדגם מסוים, ניתן לאתר את כל הלקוחות ולהזמינם לתיקון התקלה. לעומת זאת, יבואנים זעירים עשויים לפעול בשיטה של "מכור ושכח מהלקוח", ואז במקרה של תקלה כזו יהיה קושי לאתר את הלקוחות הרלוונטיים.

 

נקודה חיובית נוספת לדעתנו, היא פתירת הצרכן מחובה לטפל ברכב במוסך היבואן, מה שעשוי להפחית את עלויות שירותי תחזוקת הרכב. פתיחת שוק המוסכים לתחרות, צפויה להגדיל גם את התחרות על חלקי החילוף ולהוזיל את עלותם, וכתוצאה מזה עשויה להיות הוזלה נוספת בעלות התיקונים במוסכים. הרפורמה גם מדברת על הצורך בקביעת מחיר ריאלי של רכב משומש כדי להתאימו טוב יותר למציאות שבה רכבי "יד-שנייה" נמכרים בהנחה גדולה ביחס למחירונים הרשמיים.

 

אבל, הבטחות לחוד ומציאות לחוד. בפועל, התברר שכוחן של יבואניות הרכב הגדולות חזק לאין שיעור, והרפורמה מתעכבת. אחד הקשיים הוא ניתוק הקשר ההדוק בין יבואניות הרכב ליצרניות הרכב הבינלאומיות ולחברות הליסינג.ניתן להבין מדברי שר האוצר כי הוא עדיין משוכנע שהרפורמה תעבור בהצלחה, אבל הוא לא מוכן להתחייב מתי היא תצא לפועל ובכמה ירדו המחירים. למעשה, נראה כי ניתן להסיק מדבריו כי היישום של הרפורמה תלוי ברצונם הטוב של יצרני הרכב העולמיים להסכים למכור ליבואנים חדשים. האם יצרני רכב ענקיים יסכימו למכור רכבים ליבואנים זעירים ללא הסכמי זכיינות ארוכי טווח? לא בטוח.

 

למרות זאת, החששות מהרפורמה באות לידי ביטוי גם בהתנהגות מניות יבואניות הרכב הנסחרות בבורסה - דלק רכב, יבואנית מזדה, וקרסו מוטורס, המייבאת את רכבי רנו. זה נכון שבסמוך להודעה על הרפורמה החדשה, נראה כי המניות יבואניות הרכב חוו ירידות, והאנליסטים חתכו את הערכות השווי ואת האופק העסקי שלהן, אבל מאז חלק ממניות יבואניות הרכב התאוששו ואף חוו עליות שערים נאות.

 

אם מסתכלים על הדוחות של שתי החברות שציינו, רואים רווחיות גולמית ברמה של כ-20%. הנתונים האלו, בין היתר מאשרים את הטענה שהרכבים שחברות יבואניות הרכב מייבאות אכן נמכרים ביוקר. תחת ההנחה שהרפורמה בתחום הרכב תצא לפועל לפחות במידה חלקית, אפשר להעריך שנראה שחיקה מסוימת ברווחיות של החברות וירידה בהיקף חלוקת הדיבידנדים. למרות זאת, המניות בענף נסחרות במכפילים נמוכים יחסית לדעתנו, המגלמים ככל הנראה את רוב החששות של המשקיעים מהשפעה שלילית של הרפורמה על פעילותן. לדעתנו, קשה להעריך בשלב זה עד כמה תשפיע הרפורמה על החברות בענף, ולכן עדיף להמתין ולעקוב אחר ההתפתחויות ברבעונים הקרובים.

אולי יעניין אותך

תודה שנרשמת לניוזלטר של אלטשולר שחם

פרטייך נקלטו במערכת

הערות משפטיות: *אין בתשואות ובדירוגי העבר בכדי להבטיח תשואה או דירוג דומים בעתיד ** הסקירות המוצגות באתר זה הוכנו על ידי מחלקת המחקר של בית ההשקעות אלטשולר שחם ו/או מי מטעמה, והן בוצעו בהסתמך אך ורק על מידע פומבי גלוי לציבור. ***המידע מבוסס על מידע שדווח לציבור על ידי החברות הנסקרות בו וכן על הערכות ואומדנים, שמטבע הדברים אפשר ויתבררו כחסרים או בלתי מדויקים או בלתי מעודכנים. כמו כן, עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין ההערכות המובאות במידע לבין התוצאות בפועל. **** המידע המוצג במסגרת הסקירות, הינו חומר מסייע בלבד ואין לראות במידע זה כעובדתי או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בני"ע ו/או בנכסים הפיננסים המוזכרים בו, ולכן אין לראות במידע האמור, כהמלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או הזמנה לקבל הצעות או ייעוץ- בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של המשקיע- לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. *****החברה ו/או החברות הקשורות אליה ו/או בעלי עניין בה מחזיקים או עשויים להחזיק ו/או לסחור בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסיים המצוינים במידע באתר ולהיות בעלי עניין אישי בנושא, וזאת חרף האמור בתוכן המידע המוצג. ****** אין באמור במסגרת המידע באתר כדי להוות התחייבות להשאת תשואה.