מי ינצח בתחרות על הבינה המלאכותית?

אלטשולר שחם
|
13 פברואר, 2018
גילוי נאות


בחודש ינואר התקיימה בלאס וגאס תערוכת CES 2018 בה הציגו אלפי חברות מכל רחבי העולם את מגוון הטכנולוגיות שישנו את העולם בעתיד, החל מערים ותשתיות חכמות, מכוניות אוטונומיות, בריאות דיגיטלית ועד רובוטים משוכללים. המשותף לכל הטכנולוגיות האלו הוא הצורך במערכות עזר, חיישנים, מערכת ניווט, לוויינים, חיבור לאינטרנט של הדברים ועוד. אבל האלמנטים המכנים-טכנולוגיים האלו אינם מספיקים. כדי שמערכות אלו יוכלו לפעול בצורה בטוחה ויעילה, הן יהיו חייבות לחשוב בצורה דומה למוח האנושי, ללמוד מטעויות ולהתמודד מול מצבי קיצון.


קחו לדוגמא את תחום הרכב האוטונומי, שהוא אחד התחומים החמים ביותר בשנים האחרונות. למרבית משימות הנהיגה עצמן כגון זיהוי מכשולים, שמירת מרחק ממכוניות אחרות, ניווט וכדומה, יש היום כבר פתרונות טכנולוגיים לא רעים, אפילו יעילים יותר מנהג אנושי. עדיין, כדי שהרכב יהיה מסוגל לנהוג באופן עצמאי לגמרי, הוא יהיה חייב ללמוד לעבד בזמן אמת באמצעות אלגוריתמים חכמים מידע מהמון מצלמות וחיישנים ולהגיב בעצמו לאינספור תרחישי נהיגה מורכבים שהוא לא תוכנת לבצע. במילים אחרות, הרכב יזדקק לבינה מלאכותית (Artificial intelligence).


זה נשמע כמו מדע בדיוני, אבל הבינה המלאכותית אינה דבר חדש. כבר עשרות שנים שאנשים מנסים לפתח טכנולוגיה שתאפשר למחשבים ללמוד ולהתמודד עם בעיות שרק המוח האנושי מסוגל להתמודד איתן היום. אחת ההצלחות הראשונות בתחום הייתה ב-1969, כאשר מדענים באוניברסיטת סטנפורד פיתחו רובוט שהיה מסוגל לקבל החלטות בעצמו. בהמשך, היו אלו מחשב העל "הכחול הגדול" של IBM שגבר על אלוף העולם בשחמט, גארי קספרוב, ומחשב ה-DeepMind של גוגל, שהוכנסו אליו כללי המשחק "גו" (משחק לוח סיני עתיק ומורכב למדי), ולאחר תהליך לימוד עצמי הוא הצליח לנצח במשחק את אלוף העולם הסיני.


מטבע הדברים, המעבר לעידן בו המחשבים יכולים ללמוד ולחשוב בעצמם הוא מהפכה אמיתית, אולי אפילו גדולה יותר מהמהפכה הטכנולוגית של המאה ה-20. המהפכה הזו נמצאת רק בחיתוליה, אבל ברור שלא יהיה ענף כלכלי וחברתי שלא יושפע ממנה, כך שמעורב כאן כסף גדול ולכן לא מפתיע מדוע כל כך הרבה חברות כבר מתחרות על ההובלה בתחום הנחשק הזה.

בין חברות אלה, אפשר למנות ענקיות כמו גוגל, שפיתחה פלטפורמת למידת המכונה Tensorflow, את פייסבוק שמשתמשת בבינה מלאכותית לזיהוי פנים ולאיתור פייק ניוז, את  IBM שפיתחה את מחשב העל Watson לסיוע בתחומי הבריאות וחיזוי מזג אוויר, את ג'נרל אלקטריק שפיתחה את טכנולוגיית ה- Predix, וגם אפל, שמערכת הסירי שלה בנויה על סוג של בינה מלאכותית בסיסית. גם שלוש הענקיות הסיניות – ביידו, עליבאבא ו-Tencent כבר מיישמות מודלים של בינה מלאכותית בפעילות שלהן.

העניין הוא שהטכנולוגיות שמפתחות כל החברות האלו מצריכות כוח מחשוב אדיר, כזה שמצריך עיבוד של כמויות מידע ענקיות בפרק זמן קצר בלבד. כלומר, נדרשים מעבדים חזקים בהרבה אפילו מהמעבדים שיש היום במחשבי העל. אין הרבה חברות בעולם שמסוגלות לייצר דבר כזה. למעשה, יש שתי ענקיות טכנולוגיות שמועמדות להוביל את התחום: אינטל ו- NVIDIA. מי משתיהן שתיקח את הבכורה בייצור האלקטרוניקה העתידית של מחשבי הבינה המלאכותית, צפוי שתהיה המרוויחה הגדולה מהצמיחה הצפויה של התחום.

אינטל היא יצרנית השבבים המובילה בעולם, אבל בכל מה שקשור לתחום הבינה המלאכותית היא קצת "נרדמה בשמירה". כדי לצמצם את הפער מול NVIDIA, היא נאלצה לרכוש את חברת מובילאי הישראלית בסכום של 15 מיליארד דולר. זה לא רק הכניס אותה בדלת האחורית לתחום הבינה המלאכותית, אלא גם לתחום המכוניות האוטונומיות, אחד התחומים החמים היום בטכנולוגיה העולמית. עדיין, אינטל תצטרך לעבוד מאוד קשה כדי להתמודד מול NVIDIA.

NVIDIA מוכרת לרובנו דווקא מתחום כרטיסי המסך והגיימינג, שם היא ממשיכה להיות שחקנית מובילה, אולם במהלך השנים הצליחה החברה למצב את עצמה כמובילה העולמית גם בתחום השבבים, כולל שבבים עבור מחשבי הבינה המלאכותית. היתרון המרכזי שלה הם מספר סוגי שבבים חזקים במיוחד שהיא פיתחה, עם כמות גדולה יותר מאי פעם של יחידות עיבוד בכל ליבה. אחד המעבדים המתקדמים האלו הוא הטסלה V100, שבב שמכיל 21 מיליארד טרנזיסטורים שנבנה בטכנולוגית ה-12 ננומטר המתקדמת (ננומטר שווה למיליארדית המטר) וצורך פחות מוולט אחד בלבד. זהו למעשה מחשב-על המוצב על שבב בודד. היכולות הייחודיות של השבב אומצו על ידי חברת הרכב החדשנית טסלה מוטורס כדי שיספקו את שירותי הנהיגה האוטונומית עבור הרכבים שלה.
לאחרונה, הודיעה NVIDIA על התקשרות עם חברת הנסיעות השיתופיות אובר (Uber) יחד עם ענקית הרכב הגרמנית פולקסווגן, במטרה לייצר אקו-סיסטם חכם של רכבים אוטונומיים משותפים בערים. הרעיון הוא לצמצם את הצורך של אנשים או תיירים להחזיק או לשכור רכב פרטי, על ידי מתן אפשרות להשתמש בצי הרכבים האוטונומיים של השותפות (כלומר, כמו הפעילות של אובר היום, רק ללא נהג ברכב). התוכנית היא שפולקסווגן תייצר את הרכבים האוטונומיים על בסיס השבבים של NVIDIA, ואובר תנהל את צי הרכב הזה כדי שיוכל לשרת את לקוחותיה.

אלו לא החוזים היחידים עליהם חתמה החברה בשנים האחרונות, וההתעניינות הגבוהה במוצרים שלה סייעו לה להגדיל את המכירות והרווחים בצורה משמעותית בשנים האחרונות, ומניותיה עלו בהתאם. להערכתנו, היתרונות הטכנולוגיים שלה מציבים אותה כמועמדת מספר אחד להוביל את תחום ייצור השבבים למערכות הבינה המלאכותית גם בעתיד. לכן, אנחנו סבורים שהחברה תמשיך לצמוח ומניותיה נראות כהשקעה אטרקטיבית לטווח הארוך.

אולי יעניין אותך

תודה שנרשמת לניוזלטר של אלטשולר שחם

פרטייך נקלטו במערכת

הערות משפטיות: *אין בתשואות ובדירוגי העבר בכדי להבטיח תשואה או דירוג דומים בעתיד ** הסקירות המוצגות באתר זה הוכנו על ידי מחלקת המחקר של בית ההשקעות אלטשולר שחם ו/או מי מטעמה, והן בוצעו בהסתמך אך ורק על מידע פומבי גלוי לציבור. *** המידע מבוסס על מידע שדווח לציבור על ידי החברות הנסקרות בו וכן על הערכות ואומדנים, שמטבע הדברים אפשר ויתבררו כחסרים או בלתי מדויקים או בלתי מעודכנים. כמו כן, עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין ההערכות המובאות במידע לבין התוצאות בפועל. **** המידע המוצג במסגרת הסקירות, הינו חומר מסייע בלבד ואין לראות במידע זה כעובדתי או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בני"ע ו/או בנכסים הפיננסים המוזכרים בו, ולכן אין לראות במידע האמור, כהמלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או הזמנה לקבל הצעות או ייעוץ- בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של המשקיע- לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. *****החברה ו/או החברות הקשורות אליה ו/או בעלי עניין בה עשויים להחזיק ו/או לסחור בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסיים המצוינים במידע באתר ולהיות בעלי עניין אישי בנושא, וזאת חרף האמור בתוכן המידע המוצג. ****** אין באמור במסגרת המידע באתר כדי להוות התחייבות להשאת תשואה. ******* האמור לא מהווה תחליף ליעוץ מס פרטני.