חצי שנה למכונית חדשה, חודשיים לטלפון חכם: המשבר בענף השבבים מביא לאובדן הכנסות של מיליארדי דולרים

תעשיית השבבים שרויה במשבר שהחל הכולל היצע מוגבל וקושי להגביר את היקפי הייצור. החברות בענף מתקשות להדביק את הפער, וזמני האספקה של מכוניות, טלפונים חכמים ומחשבים עלה משמעותית. מתי יגיע המשבר לסיומו?

"עשיית השבבים שרויה במשבר שהחל הכולל היצע מוגבל וקושי להגביר את היקפי הייצור". ציור של שבב
אלטשולר שחם
|
07 נובמבר, 2021

רצף אירועים ונסיבות הביא למשבר חריף בשוק השבבים, אשר נמשך כבר מתחילת שנת 2021 ומשפיע על כולנו בצורה כזו או אחרת. אם תכננתם להחליף את הרכב ולקנות רכש חדש, ייתכן שתאלצו להמתין מספר חודשים עד לקבלתו. ואם חשקה נפשכם במסך מחשב, בטאבלט ואפילו בטלפון חדש, ישנה סבירות גבוהה שחלק מהיצרניות לא יוכלו לספק לכם את המוצרים האלו באופן מידי.

 

הביקוש לשבבים, ובעיקר כאלה המשמשים לייצור רכבים, טלפונים ו-IOT (אינטרנט של הדברים) עלה בצורה משמעותית בשנים האחרונות, ובעיקר עם פרוץ משבר הקורונה, המעבר המהיר בעולם לעבודה מהבית והשימוש הגובר בטכנולוגיות שונות כתחליף למפגש פיזי. זאת לצד הביקוש הטבעי, אשר הולך ועולה עם הזמן ועם הפופולאריות המתרחבת של רשתות ה-5G בעולם. ב-2020 צמחו הכנסות תעשיית השבבים בכ-11%, והסתכמו בכ-464 מיליארד דולרים. חברת המחקר IDC צופה צמיחה של 8.6% בכל שנה בין השנים 2021 ו-2028, והכנסות שנתיות של כ-800 מיליארד דולרים. משבר הקורונה שפרץ בשנת 2020 הביא גם להשבתת קווי ייצור רבים ולמחסור בכוח אדם. תקלות ייצור, דחייה של השקת מוצרים ועיכוב באספקתם הביא לנזק כלכלי רחב היקף, ואובדן של מיליארדי דולרים.

 

נוטשים את הרכבת התחתית לטובת רכב פרטי

בענף הרכב המשבר חריף במיוחד. התפשטות נגיף הקורונה והגבלות הריחוק החברתי הביאו לביקושים חסרי תקדים לרכבים בעולם כולו, ובארה"ב בפרט. את השימוש היום יומי המסורתי ברכבת התחתית בדרך לעבודה, החליפו רבים ברכב פרטי במהלך השנתיים האחרונות. יצרניות רכב מובילות בעולם כבר הודיעו כי הן מתכוונות לסגור קווי יצור, לאור צוואר הבקבוק שנוצר. ישנן יצרניות עם רכבים מוכנים, למשל, שממתינים לשבבים ספציפיים כדי שניתן יהיה לסיים את הרכבתם ולשווק אותם. יצרנית הרכב סקודה, למשל, שהינה המעסיקה הגדולה ביותר בצ'כיה, הודיעה לאחרונה על צמצום ייצור הרכבים שלה. החלטה כזו יכולה להביא לפגיעה בשיעור התעסוקה ובמשק הצ'כי, והחשש הוא שיצרניות רכב נוספות ילכו בעקבותיה. המשבר כמובן לא פוסח על ישראל, כאשר בספטמבר האחרון נמסרו בארץ פחות מ-13 אלף מכוניות חדשות. לשם השוואה, בספטמבר 2020 נמסרו כ-18,000 מכוניות חדשות.

 

עניין נוסף הוא היכולת של החברות השונות לקבל קדימות (או שלא) באספקת השבבים. מה שמשפיע על כך במידה רבה הוא מערכת היחסים בין יצרניות השבבים והחברות השונות. חברות טכנולוגיה גדולות כמו אפל ו-AMD למשל, סוגרות מראש חוזים לאספקת כמות מסוימת של שבבים. החוזים מבטיחים קדימות, כך שחברות השבבים מייצרות קודם כל בשבילן. אם הביקוש עולה מעבר לכמות שנסגרה מראש, ברוב הפעמים לא ניתן יהיה לספק את הפער. על כשלי השוק, כושר הייצור המוגבל והמחסור בחומרי הגלם – לא ניתן לפצות בעת הנוכחית.

 

הקמת מפעל אחד = עשרות מיליארדי דולרים

השינויים שחווה הענף הביאו לעליית מחירים בשבבים מסוג מסוים, לראשונה מזה שנים ארוכות. אחת החברות הבולטות בתחום הודיעה כי תעלה את מחירי השבבים הלוגיים, המעבדים והמעבדים הגרפיים. חשוב לומר שהעלאות המחיר הן תוצאה של כוחות השוק וכורח הנסיבות, ולא ניצול המצב. עודף הביקוש והרצון לזכות במלאי הקיים הביא לעליית מחירים טבעית, הלקוחות היו מוכנים לשלם כמה שצריך. עם זאת, חשוב לומר שעליית המחירים לא בהכרח מפצה על ההשקעה הנדרשת בפתרון בעיות האספקה והשילוח. בניית מפעל שבבים כרוכה בעלות אדירה, של עשרות מיליארדי דולרים. משך הזמן הנדרש לכך הוא כמה שנים טובות, וכולל מעורבות של עשרות ואף מאות אנשי צוות. בקיצור, פעולה מורכבת הדורשת תכנון והכנה שלא ניתן ליישם בצורה מידית.

 

ההערכות צופות שיימצא פתרון למשבר באמצע שנת 2022, אז החברות יצליחו לצמצם את הפער שנוצר בביקוש, אך חשוב לומר שזו התחזית האופטימית. מנכ"ל אינטל למשל, לא צופה חזרה למחזור ייצור בריא עד שנת 2023. יחד עם זאת, המעבר המהיר לרכבים חשמליים, החדירה של רשתות ה-5G והפתרונות שמאפשר האינטרנט של הדברים, כמו תכנון ערים חכמות ובתים חכמים - הולכים ותופסים תאוצה. לכן, ישנה סבירות גבוהה שגם ענף השבבים ימשיך לצמוח בקצב מואץ בשנים הקרובות.

 

גילוי נאות

אולי יעניין אותך

תודה שנרשמת לניוזלטר של אלטשולר שחם

פרטייך נקלטו במערכת

הערות משפטיות: הסקירות המוצגות באתר זה הוכנו על ידי מחלקת המחקר של בית ההשקעות אלטשולר שחם ו/או מי מטעמה (להלן: "אלטשולר שחם"). הסקירות האמורות, לרבות המידע, הנתונים, ידיעות, ניתוחים, הערכות, דעות, תחזיות, טקסט, צורות ו/או תמונות המתפרסמים במסגרתן, מסופקות כשירות לקוראים, ואין בהן אלא הבעת דעה בלבד. הסקירות האמורות נערכו בהסתמך בין השאר על מידע פומבי גלוי לציבור וכן על הערכות ואומדנים, שמטבע הדברים אפשר שיתבררו כחסרים, כבלתי מדויקים או כבלתי מעודכנים. מבלי לגרוע מכלליות האמור לעיל, המידע המוצג במסגרת הסקירות, הינו חומר מסייע בלבד ואין לראות במידע זה כמידע עובדתי או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בני"ע ו/או בנכסים הפיננסים ו/או מכשירים פיננסיים המוזכרים בו, ו/או בכל השקעה אחרת הנזכרת בסקירות, ולכן אין לראות במידע האמור, כהמלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או הזמנה לקבל הצעות או ייעוץ, לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. אלטשולר שחם לא תהיה אחראית לכל נזק, ישיר או עקיף, שיגרם, אם יגרם, לצד כלשהו, כתוצאה מהסתמכות על סקירות אלה והעושה בסקירות שימוש עושה זאת על דעתו ואחריותו בלבד. אלטשולר שחם ו/או החברות הקשורות אליה ו/או בעלי עניין באיזה מאלה עשויים לעסוק בעצמם ו/או באמצעות חברות קשורות בפעילות בתחום שוק ההון והפיננסים, וכן עשויים להעניק שירותים הקשורים בכך ובכלל זאת לייעץ, להחזיק ו/או לסחור בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בין היתר, בניירות ערך, בנכסים ובמכשירים הפיננסיים ו/או הפנסיוניים המצוינים בסקירות או קשורים אליהם ולהיות בעלי עניין אישי בנושא,. הסקירה אינה מתחשבת בצרכים ובנתונים המיוחדים של כל קורא ולא מהווה בשום פנים ואופן תחליף בין השאר ליעוץ פרטני על ידי אנשי מקצוע ובעלי רישיון מורשים ובכלל זה ייעוץ משפטי ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או שיווק השקעות אישי המתחשב בצרכי הלקוח ו/או ייעוץ בהקשרי מיסוי ו/או בהיבטים חשבונאיים, פיננסיים, כלכליים ו/או אחרים ואין בו כדי להחליף את הוראות הדין ו/או התקנון הרלוונטי. הסקירות המובאות באתר זה הנן רכושו של עורך הסקירות ואין להעתיקן, לשכפלן, לצטטן, להפיצן או לפרסמן או חלקים מהן ללא רשות מפורשת מראש ובכתב של עורך הסקירות. אין בתשואות ובדירוגי עבר בכדי להבטיח תשואה או דירוג דומים בעתיד. אין באמור במסגרת המידע באתר כדי להוות התחייבות להשאת תשואה.