יותר ויותר חברות מפנימות היום את נושא פרטיות המשתמשים

כשנה לאחר שאפל הכניסה עדכון במערכת ההפעלה שלה אשר מונע מחברות פרסום להשתמש במידע על משתמשים לצורך הצגת פרסומות מותאמות אישית, גם גוגל הולכת בעקבותיה ועובדת על עדכון חדש. אילו התפתחויות נוספות צפויות בנושא ומה הגישה של סין בעניין?

"יותר ויותר חברות מפנימות היום את נושא פרטיות המשתמשים". מנעול על רקע מפת סין
אלטשולר שחם
|
09 מרץ, 2022

נושא פרטיות המשתמשים הפך לאחרונה לאחד הנושאים המדוברים, בעיקר בהקשר של שימוש ברשתות חברתיות ורכישות אונליין. אי שמירה על פרטיות משתמשים עלולה להביא לפריצת גבולות ולחשיפה של מידע אישי על משתמשים ברשת. כל שימוש שלנו במחשב, בטאבלט ובטלפון, בין אם בגלישה באתרים שונים או ברשתות חברתיות – חושף את הרגלי השימוש שלנו וההעדפות שלנו, מה שמאפשר למפרסמים להציג לנו מידע ופרסומות בהתאם להתנהגות הגלישה שלנו. על פניו, לא מדובר בדבר רע, אולם השאלה היא איפה עובר הגבול.

 

על אף שעדיין מדובר בנושא פרוץ יחסית, ישנן חברות טכנולוגיה שמבינות את הרגישות וכבר פועלות להגן על המשתמשים. החלוצה בתחום הייתה אפל, שבעדכון החדש שלה במערכת ההפעלה 14 iOS מונעת מחברות פרסום דיגיטלי להשתמש במידע שאספו ממזהה הפרסום של המשתמשים, ה-IDFA. עד לפני עדכון הגרסה, מזהה הפרסום היה מוטמע באפליקציות השונות, הוא אפשר למפרסמים לקבל מידע על משתמשים ולהציג להם פרסומות מותאמות אישית. כמובן שהשינוי יצר רעש גדול וביקורת מצד חברות הפרסום, אשר טוענות כי הוא עלול להביא להפסדי עתק מהכנסותיהן מפרסום.

 

כעת, גם גוגל מצטרפת לטרנד ומבקשת לבחון עדכון חדש במערכת האנדרואיד שלה, שיגביל הפצה של נתונים למפרסמים. גם אם השינוי יאושר, הרי שמדובר בתהליך שצפוי להיות ארוך וממושך, וייכנס לתוקף רק בעוד כשנתיים. פרק הזמן הזה הוא כמובן משמעותי ביותר ויכול לתת למפרסמים אפשרות להיערך ואולי גם להבין כיצד הן מצמצמות את הפגיעה הצפויה בהן.

 

מדינות המערב לעומת סין

ואולם, קיים שוני משמעותי בגישה לנושא בין מדינות מערביות ובין מדינות כמו סין, למשל, שבה הממשל מבקש לפקח ולרכז לידיו את מאגרי הדאטה של אזרחי המדינה. הממשל הסיני שם לו למטרה בשנה האחרונה לטפל ולפקח בצורה הדוקה על פעילותן של חברות האינטרנט בסין, ואף הוציא שורת הנחיות חדשות שעליהן ליישם. ישנם לא מעט מוסדות שכוחם גדל בצורה משמעותית בשנים האחרונות, כאשר הממשל הסיני מבקש להפחיתו ולהעביר יותר כוח אליו עצמו. אולי בשל כך הודו - אשר שמה דגש מיוחד על פרטיות ועל הגבלת הפצה של מידע - אסרה לאחרונה שימוש בשטחה של 54 אפליקציות סיניות, בשל חשש של אבטחת מידע. חשוב לציין שבין סין והודו קיימת מתיחות פוליטית שהחלה עוד בשלהי 2020, וכבר אז נאסרו לשימוש עשרות אפליקציות סיניות בשל חשש כי המידע על המשתמשים בהן מועבר לשרתים בסין.

 

נושא הפרטיות הולך ותופס מקום בשיח התקשורתי, ובשנים הקרובות ייתכן שנראה שהפיקוח בנושא הזה ילך ויתהדק – ככל שהמודעות אליו הולכת וגדלה. הרגולטורים בעולם המערבי שמים דגש מיוחד על פרטיות ועל הגבלה של העברת מידע אודות המשתמשים, וכבר נוקטים בצעדים אקטיביים כדי להגביל את אפשרות שיתוף המידע ולהעביר יותר כוח לידיהם של הצרכנים. מאידך, בסין, הממשל דווקא מבקש לשלוט באופן בלעדי במידע ומבקש להעביר את הכוח מידי החברות והמפרסמים – לידיו שלו. ייתכן כי הדבר ישפיע עלינו גם בתור משקיעים, שכן החברות שמהוות פלטפורמה לאיסוף מידע על משתמשים וכן, חברות הפרסום, יאלצו ככל הנראה לבצע התאמות על מנת להתאים עצמן לשינויים. את ניצני השינוי אפשר לראות כבר עכשיו, כאמור, עם העדכון שהוציאה אפל וגוגל ששוקדת על עדכון משלה אשר יבטיח הגנה משמעותית יותר על המשתמשים.

 

גילוי נאות

אולי יעניין אותך

תודה שנרשמת לניוזלטר של אלטשולר שחם

פרטייך נקלטו במערכת

הערות משפטיות: הסקירה היא מיום 09/03/2022 וכלל האמור בה מתייחס למצב הקיים והידוע נכון למועד זה (ייתכנו שינויים בנתונים ובמידע המפורטים בסקירה בחלוף הזמן). הסקירות המוצגות באתר זה הוכנו על ידי מחלקת המחקר של בית ההשקעות אלטשולר שחם ו/או מי מטעמה (להלן: "אלטשולר שחם"). הסקירות האמורות, לרבות המידע, הנתונים, ידיעות, ניתוחים, הערכות, דעות, תחזיות, טקסט, צורות ו/או תמונות המתפרסמים במסגרתן, מסופקות כשירות לקוראים, ואין בהן אלא הבעת דעה בלבד. הסקירות האמורות נערכו בהסתמך בין השאר על מידע פומבי גלוי לציבור וכן על הערכות ואומדנים, שמטבע הדברים אפשר שיתבררו כחסרים, כבלתי מדויקים או כבלתי מעודכנים. מבלי לגרוע מכלליות האמור לעיל, המידע המוצג במסגרת הסקירות, הינו חומר מסייע בלבד ואין לראות במידע זה כמידע עובדתי או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בני"ע ו/או בנכסים הפיננסים ו/או מכשירים פיננסיים המוזכרים בו, ו/או בכל השקעה אחרת הנזכרת בסקירות, ולכן אין לראות במידע האמור, כהמלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או הזמנה לקבל הצעות או ייעוץ, לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. אלטשולר שחם לא תהיה אחראית לכל נזק, ישיר או עקיף, שיגרם, אם יגרם, לצד כלשהו, כתוצאה מהסתמכות על סקירות אלה והעושה בסקירות שימוש עושה זאת על דעתו ואחריותו בלבד. אלטשולר שחם ו/או החברות הקשורות אליה ו/או בעלי עניין באיזה מאלה עשויים לעסוק בעצמם ו/או באמצעות חברות קשורות בפעילות בתחום שוק ההון והפיננסים, וכן עשויים להעניק שירותים הקשורים בכך ובכלל זאת לייעץ, להחזיק ו/או לסחור בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בין היתר, בניירות ערך, בנכסים ובמכשירים הפיננסיים ו/או הפנסיוניים המצוינים בסקירות או קשורים אליהם ולהיות בעלי עניין אישי בנושא,. הסקירה אינה מתחשבת בצרכים ובנתונים המיוחדים של כל קורא ולא מהווה בשום פנים ואופן תחליף בין השאר ליעוץ פרטני על ידי אנשי מקצוע ובעלי רישיון מורשים ובכלל זה ייעוץ משפטי ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או שיווק השקעות אישי המתחשב בצרכי הלקוח ו/או ייעוץ בהקשרי מיסוי ו/או בהיבטים חשבונאיים, פיננסיים, כלכליים ו/או אחרים ואין בו כדי להחליף את הוראות הדין ו/או התקנון הרלוונטי. הסקירות המובאות באתר זה הנן רכושו של עורך הסקירות ואין להעתיקן, לשכפלן, לצטטן, להפיצן או לפרסמן או חלקים מהן ללא רשות מפורשת מראש ובכתב של עורך הסקירות. אין בתשואות ובדירוגי עבר בכדי להבטיח תשואה או דירוג דומים בעתיד. אין באמור במסגרת המידע באתר כדי להוות התחייבות להשאת תשואה.