מניות הרכב בצל המהפכה בתחום

אלטשולר שחם
|
09 נובמבר, 2017
גילוי נאות


בשנים האחרונות מתרחשות מהפכות בתחום הרכב, שכל משקיע שרוצה להיכנס לתחום חייב להכירן לעומק. מהפכה אחת, הינה מעבר מרכבים המונעים על ידי חומרים מזהמים - בנזין וסולר, לעבר סוללות חשמליות, מקור ההנעה הירוק האולטימטיבי. המהפכה הזו לא מתרחשת רק בעולם המערבי, אלא גם בשווקים המתפתחים. בסין למשל נמכרו השנה מעל חצי מיליון רכבים חשמליים, וגם הודו כבר צועדת בכיוון ומנסה לעודד את הצרכנים ללכת לכיוון החשמלי.

אחד האתגרים הגדולים של תעשיית הרכב החשמלי היא להוזיל את עלויות הייצור כדי להיות מסוגלים למכור רכב חשמלי במחיר דומה ואף זול משל רכב קונבנציונאלי. בשנים האחרונות חלו התפתחויות טכנולוגיות דרמטיות, שהובילו להוזלה משמעותית בעלות הייצור של הסוללה החשמלית, שהיא אחד הרכיבים היקרים ביותר ברכב החשמלי. עדיין, יצרניות הרכב הגדולות המוכרות, מתקשות לייצר רכב חשמלי לחלוטין, שיימכר במחירים דומים לרכבי בנזין ובכל זאת ייצר רווחיות נאה. לכן, בשלב הנוכחי מרבית החברות מתרכזות במכירת רכבים היברידיים, כאלו שפועלים על שילוב של בנזין וחשמל, שם ניתן להוזיל את עלויות ולהרוויח. עם זאת, מדינות כמו סין, הודו, צרפת ובריטניה הודיעו על הפסקת מכירת מכוניות מזהמות עד 2040. אליהן מתווספות גם חברות כגון וולוו וטיוטה, שהצהירו שהחל מ-2020 ימכרו רק מכוניות חשמליות. לכן, סביר להניח שבעתיד הרחוק יותר נראה בכבישים בעיקר מכוניות חשמליות.

בד בבד עם המהפכה החשמלית, קורמת עור וגידים מהפכה נוספת בתחום - רכבים אוטונומיים, כלומר כאלו שידעו לנהוג בעצמם. המהפכה היא לא רק בכך שהרכב ינהג בשבילנו, אלא היא רחבה הרבה יותר, הן מבחינה טכנולוגית והן מבחינה חברתית. תחשבו על זה לרגע - הרכב האוטונומי יהיה מחובר לרשת האינטרנט כל הזמן, כלומר נוכל לתת לו כמה משימות שנחפוץ, אפילו מרחוק. לכן, כנראה שמשפחה תוכל להחזיק רכב אחד בלבד, שייקח את הילדים בבוקר לבית הספר, אחר כך יחזור בעצמו הביתה וייקח אותנו לעבודה. בדרך, נוכל לנצל את הזמן כדי לנוח, לקרוא, לעבוד או כל דבר אחר שנרצה. בצהריים, הרכב יקפוץ לסופר ויעמיסו עליו את המצרכים שהזמנו, ואז הוא יאסוף את הילדים בחזרה הביתה והם יפרקו את המצרכים למקרר (בכל זאת, הרכב לא ידע לעשות את זה בעצמו...). עכשיו, הרכב יטען כמה שעות ואחה"צ הוא יחזיר אותנו מהעבודה.

פחות רכבים שקול לפחות תנועה על הכבישים, פחות זיהום אוויר, פחות תאונות דרכים ונוחיות רבה יותר עבורנו. מהפכה של ממש. השאלה הגדולה היא מתי חזון הרכב האוטונומי הזה אכן יצא לפועל?

אחד האתגרים הגדולים ביותר איתו מתמודדות החברות מהתחום, הוא פיתוח חיישנים ותוכנה שיוכלו לשלוט על הרכב בצורה טובה בכל תנאי שטח, בכל מזג אוויר, בכל סוגי הכבישים, ובמיוחד בהתמודדות עם אירועים לא צפויים. זה מחייב שהחיישנים ברכב יתפקדו בצורה אופטימאלית כל הזמן, וזה קשה לביצוע. כולנו מכירים את זה שאפליקציה מסוימת בסמארטפון שלנו נתקעת. זה באמת מעצבן. אבל כשאפליקציית הניווט או השליטה ברכב תתקע, זה יכול להסתיים באובדן חיים. ואכן, בניסויים שבוצעו במכוניות אוטונומיות בארה"ב התרחשו מספר תאונות מצערות שכאלו בגלל כשלים במערכת הרכב.

עניין נוסף שצפוי להקשות על כניסת הרכבים האוטונומיים, היא העובדה שבתקופת הביניים ינהגו בכביש ביחד גם נהגים בני אנוש וגם מכוניות אוטונומיות. הסנכרון בין שתי אוכלוסיות הנהגים – בני האנוש והממוחשבים, עשויה לייצר היתקלויות לא נעימות בגלל אופן החשיבה והתגובה השונה בין שני סוגי הנהגים.

שלל האתגרים האלו לא יפתרו מחר בבוקר, ולכן בשנים הקרובות אל תצפו לראות רכבים אוטונומיים שינהגו לחלוטין ללא נהג אנושי שישב ליד ההגה. עם זאת, סביר להניח שנמשיך לראות בשנים הקרובות התרחבות של מערכות אוטומטיות שיסיעו כלי רכב בתנאים מסוימים ולמטרות מוגדרות, כגון חניה בחניונים, נסיעה במהירות נמוכה, בשיירות צפופות של משאיות כבדות ומערכות אוטונומיות לנסיעה בנתיבים ייעודיים.

אולי יעניין אותך

תודה שנרשמת לניוזלטר של אלטשולר שחם

פרטייך נקלטו במערכת

הערות משפטיות: *אין בתשואות ובדירוגי העבר בכדי להבטיח תשואה או דירוג דומים בעתיד ** הסקירות המוצגות באתר זה הוכנו על ידי מחלקת המחקר של בית ההשקעות אלטשולר שחם ו/או מי מטעמה, והן בוצעו בהסתמך אך ורק על מידע פומבי גלוי לציבור. *** המידע מבוסס על מידע שדווח לציבור על ידי החברות הנסקרות בו וכן על הערכות ואומדנים, שמטבע הדברים אפשר ויתבררו כחסרים או בלתי מדויקים או בלתי מעודכנים. כמו כן, עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין ההערכות המובאות במידע לבין התוצאות בפועל. **** המידע המוצג במסגרת הסקירות, הינו חומר מסייע בלבד ואין לראות במידע זה כעובדתי או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בני"ע ו/או בנכסים הפיננסים המוזכרים בו, ולכן אין לראות במידע האמור, כהמלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או הזמנה לקבל הצעות או ייעוץ- בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של המשקיע- לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. *****החברה ו/או החברות הקשורות אליה ו/או בעלי עניין בה עשויים להחזיק ו/או לסחור בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסיים המצוינים במידע באתר ולהיות בעלי עניין אישי בנושא, וזאת חרף האמור בתוכן המידע המוצג. ****** אין באמור במסגרת המידע באתר כדי להוות התחייבות להשאת תשואה.