שלל התקלות במטוסי בואינג הכבידו על ההוצאות הכספיות של החברה בשנה האחרונה. האם אנו צופים כי בואינג יכולה להתאושש כבר בקרוב או שאולי המתחרה הגדולה שלה - איירבוס, עדיפה להשקעה?
1. מהן הסיבות לביקוש הגדול למטוסים בעולם?
הירידה שהובילו חברות הלואו קוסט במחירי כרטיסי הטיסה עשתה את שלה, וכולנו טסים הרבה יותר לחו"ל. אלינו מצטרפים גם מיליוני סינים והודים, שהופכים לצרכנים מערביים ופתאום מגלים שיש גם חיים מחוץ לבית. מחיר הנפט הנמוך והמטוסים היעילים בצריכת אנרגיה הוסיפו גם לחגיגה. כדי להטיס את מיליוני האנשים האלו צריך יותר מטוסים, והדבר הוביל להצטיידות מסיבית של חברות התעופה בהרבה מטוסים חדשים. בנוסף, חברות התעופה ביצעו ריענון לצי הקיים בעקבות יתרונותיהם של המטוסים החדישים יותר. הגידול בסחר הגלובאלי מצריך גם הוא מטוסי תובלה רבים נוספים. כל הגורמים הללו צפויים להתחזק בשנים הקרובות ולהגדיל עוד יותר את הביקוש למטוסים.
2. איך יכול להיות שדווקא בתקופה חיובית כזאת בואינג מתקשה לצמוח?
למרות הביקוש הגדול למטוסים, לאחר שתי ההתרסקויות הקטלניות של מטוסי הנוסעים מהסוג החדש שלה - 737 מקס, בואינג נקלעה השנה לאחד המשברים החמורים בתולדותיה. אחת התגובות לכך הייתה החלטת מינהל התעופה הפדראלי והרגולטורים השונים ברחבי העולם, לקרקע אותו עד שיוכח שהליקויים תוקנו. החדשות הרעות הללו הובילו לירידה חדה במסירות המטוסים המוזמנים ובמכירות מטוסים חדשים של בואינג - היא מסרה בסך הכול 380 מטוסים ב-2019, פחות מחצי לעומת 2018. מדובר בנתון הנמוך ביותר מאז 2007. היא גם איבדה הזמנות ל- 87 מטוסים במהלך השנה. כחלק מהצעדים אשר בואינג נקטה להתמודדות עם המשבר, נרשמה גם החלפת המנכ"ל. החברה תצטרך להחזיר את האמון בה, דבר שעשויי לקחת זמן. לכן, בשלב הזה ולאור הנסיבות, מנית בואינג נראית פחות אטרקטיבית לטעמנו.
3. ולסיום, מה דעתכם על איירבוס, המתחרה הגדולה של בואינג?
שוק התעופה הוא דואופול, ולכן כשבואינג בקשיים, איירבוס מרוויחה בגדול. למען האמת, עושה רושם כי איירבוס לא יכולה לספק את "החוסרים" שנוצרו בעקבות המשבר של בואינג. איירבוס עובדת ב- 100% תפוקה בשביל לייעל את הייצור ולעמוד בהזמנות נוספות. החברה אף ביטלה חופשות לעובדים ושכרה כוח עבודה נוסף למטרה זו. מאמץ זה השתלם לחברה, שכן ב-2019 היא מכרה לחברות התעופה בעולם 863 מטוסים, 8% יותר מב- 2018, ויותר מכפול לעומת בואינג. הדבר החזיר לאיירבוס את הכתר של יצרנית המטוסים הגדולה בעולם, תואר שהיא איבדה לבואינג מאז 2011. התגברות החששות של הלקוחות מה-737 מקס של בואינג, הובילו גם לגידול משמעותי בצבר ההזמנות של איירבוס, שזינק ל-7,482 מטוסים. המשמעות היא שלאיירבוס יש כבר עכשיו הזמנות ל-10 השנים הקרובות לפחות. לסיכום, לדעתנו כרגע מניית איירבאס נראית עדיפה להשקעה על פני מניית בואינג.
אולי יעניין אותך
-
כל מה שרציתם לדעת על מניות ולא היה לכם את מי לשאול
-
מט''ח חכם לכולם: חדר עסקאות ושירותי מטבע לעסקים מכל הגדלים
בתקופות אי ודאות עולה הצורך של חברות ומשקיעים לנהל סיכוני מט"ח בחכמה. אלטשולר שחם פיננשייל סרביסס מביאה בשורה תחרותית לשוק עם חיבור בזמן אמת לחדר עסקאות מט"ח, וכלים מתקדמים לצמצום החשיפה לתנודות שערים -
כיצד פתחו חברות הביג טק את שנת 2023?
ענקיות הטכנולוגיה נחשבות לקטר הצמיחה של הכלכלה העולמית. היכן מציבות אותן התוצאות של שנת 2022, ואיך זה עשוי להשפיע על התחזיות הכלכליות לשנה הקרובה? -
אל תשמרו את העודף: כיצד יתמודדו הקמעונאים והיצרנים עם עודפי המלאי?
בתקופת היציאה מהקורונה צברו חברות רבות עודפי מלאי שנועדו לענות על הביקושים הגבוהים, אך עם האינפלציה הגואה והסימנים להאטה עולמית הן מצאו את עצמן עם נטל כלכלי שמכביד על נתוני הרווח והצמיחה. מה צפוי בשנה הקרובה, ומה הקשר בין עודפי המלאי לריבית?
פרטייך נקלטו במערכת
הערות משפטיות: הסקירה מהווה הערכה מקצועית בלבד. לחברה ו/או לחברות הקשורות אליה עשוי להיות עניין אישי בנושא והיא/הן עשויות להחזיק ו/או לסחור בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך המצוינים במידע באתר. אין לראות באמור כהמלצה ו/או תחליף לשיווק השקעות המתחשב בצרכי הלקוח, או הזמנה לייעוץ כאמור ו/או הצעה להחזיק/לקנות/למכור ני"ע או נכסים פיננסיים. הסקירה מתבססת על מידע פומבי וגלוי , וכן על הערכות ואומדנים שעשויים להיות חסרים ו/או בלתי מדוייקים או בלתי מעודכנים. הסקירה אינה מתיימרת להוות ניתוח מלא של כלל הנושאים המפורטים בה והיא אינה באה להחליף את שיקול הדעת העצמאי של הצופה. הדעות המובאות בסקירה נכונות ליום הסקירה והן יכולות להשתנות בכל עת ללא הצורך בהודעה כלשהי. אין להעתיק, להפיץ, לשדר או לפרסם ברבים את הסקירה ללא אישור מראש. האמור לא מהווה תחליף ליעוץ מס פרטני.